Tuesday, April 12, 2011

Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 3) : Hang Tuah, kisah sejarah Melayu No. 1 Wajib diketahui?



Post ni sebenarnya sambungan kepada previous post Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 2), kalo korang belum pernah baca part 1, sila bukak link disini.



"Takkan Melayu Hilang di dunia" - Laksamana Hang Tuah.




Siapa tak kenal dengan Hang Tuah, satu watak Lagenda yang tak dapat dipastikan kewujudannya tapi sangat signifikan dalam budaya Melayu. Sebut sahaja nama Hang Tuah, ia melambangkan bangsa Melayu atau wakil orang Melayu. Contohnya kalau kita sebut nama Robin Hood, kita akan kaitkan dengan budaya Inggeris, Laksamana Cheng Ho dengan budaya China, Genghis Khan dengan budaya Mongol dan sebagainya.

Tapi hari ni kita diperkenalkan dengan beberapa watak sejarah lain selain Hang Tuah, contohnya Merong Mahawangsa, Datuk Maharaja Lela, Mahsuri dan sebagainya. Setiap daripada watak2 ni ada ciri2 tersendiri drpd jalan cerita dan perwatakan, namun ada satu watak yg aku belajar masa darjah lima (dalam subjek Kajian Tempatan), nama watak tu Sultan Alauddin Riwayat Syah iaitu Sultan Melaka ke-7. Aku admire Sultan ni sbb sebagai Sultan, baginda sanggup turun sendiri menyamar sebagai rakyat jelata dan menangkap penjenayah. Kira mcm ala2 super hero la. Mcm Batman contohnya, dia orang kaya kat Gotham City, tapi orang tak tau yang dia jugak super hero pada waktu malam dan buat misi menyelamat. Tapi entah kenapa watak Sultan Alauddin Riayat Syah ni tidak ditonjolkan sgt, yg banyaknya balik2 kisah Hang Tuah, kenapa? . . . So, kalau kita duduk diam sahaja dan tak nak kaji, kita takkan faham apa yang berlaku sebenarnya.

Tapi bagi sesiapa yang dah baca post aku part dlm Part 1 mungkin dapat tangkap apa yang sedang berlaku dan kenapa Hang Tuah dipilih sebagai Hero Melayu No. 1

SIAPAKAH HANG TUAH?

ada pelbagai2 teori tentang asal-usul Hang Tuah ni, ada yg kata dia berasal dari pulau Bentan, ada yang kata dia ni mmg orang tempatan, ada yg kata dia berasal dari Sumatera, yg paling kuat diperdebatkan juga apabila ada yang kata Hang Tuah ni sebenarnya orang cina. Sampai gaduh2 diorang bincang pasal ni, iye la, Hang Tuah kan wira orang Melayu katanya. Since aku pun tak dapat nak merungkai misteri kewujudan Hang Tuah, mari kita beralih kepada ciri2 karekter Hang Tuah ni pulak.

Watak Hang Tuah tu sendiri sangat misteri dan orang menganggapnya sebagai Lagenda (cerita yang besar tapi orang tak tau sama ada ianya cerita fakta atau mitos). Senang kata, selain mereka2 ni berdebat tentang asal-usul Hang Tuah, mereka2 ni juga mempertikaikan kewujudan Hang Tuah. Memang ada golongan percaya bahawa Hang Tuah juga sebenarnya tak wujud dan hanyalah mitos semata2. Itu aku tak tahu sama ada betul atau tidak, tapi yang pentingnya mari kita kaji karekter peribadi Hang Tuah ni.

Menurut jalan cerita yang kita dengar, Hang Tuah ni adalah seorang laksamana yang terer giler, kira gagah dan kuat, beliau berjaya mengalahkan hero kerajaan Majapahit yg dikenali sebagai Temagi dan merampas Keris milik Temagi yang mahsyur bernama Taming Sari. Sahabat Hang Tuah ada 4 iaitu Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir dan Hang Kasturi, mereka digelar 5 sahabat. Namun keselurahan Laksamana pada zaman ni ada sembilan orang kesemuanya dan 5 sahabat ni termasuk dlm senarai 9 orang Laksamana Melaka. Sahabat paling rapat Hang Tuah adalah Hang Jebat dan Hang Jebat juga sangat respek kepada Hang Tuah. Dikatakan pada suatu hari, Hang Tuah telah di fitnah kononnya telah mengadakan hubungan sulit dengan dayang Istana. Beliau dihukum bunuh oleh Sultan dan Tun Ali dan orang2nya ditugaskan untuk melaksanakan hukuman bunuh keatas Hang Tuah. Disebabkan Hang Tuah telah banyak berjasa kepada negara, beliau tidak dihukum di Khalayak ramai sebaliknya Tun Ali bercadang melaksanakan hukuman tersebut di dalam hutan pedalam. Di sana Tun Ali telah membebaskan Hang Tuah dan dinasihatkan agar tinggal bersama orang2 di pedalam tersebut (mungkin la Orang Asli kot).

Hang Jebat yang sangat2 menyanjung tinggi sahabatnya Hang Tuah telah memberontak atau lebih dikenali sebagai "menderhaka kepada Sultan". (Ingat istilah ni sampai mati - menderhaka kepada Sultan). Hang Jebat berjaya mendapatkan pengaruh dan ramai yang join forces Hang Jebat ni sebenarnya. Mereka berazam untuk menjatuhkan Kerajaan dan Sultan Melaka. Memang masa tu keadaan Melaka menjadi kucar kacir, buat pertama kalinya dalam sejarah, kerajaan kesultanan melayu mengalami krisis politik. Ini berlaku disebabkan reputasi Hang Tuah yg telah dihukum dan reputasi Hang Jebat yg sangat berpengaruh.

Apa lagi, Sultan pun naik risau, Baginda pun menyuarakan kepada Tun Ali "kan best kalau Hang Tuah masih hidup". Terus Tun Ali mintak ampun dan memberi tahu bahawa Hang Tuah sebenarnya tidak dibunuh, sebaliknya menetap di kampung pedalaman. Terus Sultan mengarahkan Tun Ali pergi menjemput balik Hang Tuah untuk mengalahkan Hang Jebat the Rebellious. Kemudian . . . ini adalah point yang paling penting dalam sejarah, ingat ni! Bahawa "Hang Tuah merupakan seorang rakyat jelata yang taat setianya tidak berbelah bahagi kepada Sultan". Hang Tuah telah menurut perintah Sultan untuk pergi melawan Hang Jebat, orang yang membelanya sendiri. Kalau ikut cerita Hang Tuah versi P.Ramli 1959, Hang Jebat (lakonan Ahmad Mahmud) telah menjemput Hang Tuah (lakonan P.Ramli) untuk join rebellion tersebut. Tapi HangTuah marah giler dengan sikap Hang Jebat, "Kenapa kau bodoh sangat dan sanggup menderhaka kepada Sultan?" kata Hang Tuah. Lalu mereka berdua pun fight fair and square. Ditakdirkan Hang Tuah menang dalam pertarungan tersebut, Hang Jebat telah dibunuh oleh sahabat karibnya sendiri walaupun Hang Jebat telah bangkit membelanya, dan kesemua pengikut2 rebellion Hang Jebat dihukum bunuh! Kerana??? - menderhaka kepada Sultan!




Sambung part 4

1 comment:

  1. Bagi I Hang Jebat yang lebih dihormati dan patut dihormati...... Hang Tuah diguna oleh sultan tersebut(misused by the sultan for his personal needs)untuk perkara perkara peribadi...walaupun hang tuah setia tapi, tiada penghargaan...baik dia taat kepada Sahabatnya sendiri... Aku sanjung Hang Jebat!!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...