Sunday, April 10, 2011

Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 1) : Orang Melayu Ketinggalan, lembab, miskin, tak maju???

Aku rasa ramai yang dah tengok filem Hikayat Merong Mahawangsa yang menelan belanja RM 8 juta ni. Sekalung tahniah buat team KRU kerana telah berjaya menerbitkan filem ini dan menjadikannya filem box office. Tapi untuk pengetahuan korang, aku adalah antara beberapa orang yg 'ban' cerita ni selepas aku tengok trailer dia kat TV. Nak tau kenapa?

Sebenarnya aku ni seorang peminat filem epic dan aku akan pergi tengok filem epic lama2 mcm cerita Puteri Gunung Ledang, cerita epic Hollywood macam filem Gladiator, Filem 300, Kingdom of Heaven, filem China macam Crouching Tiger Hidden Dragon, filem Jepun etc. Filem2 mcm ni best sgt sbb masa ni mereka tunjukkan keadaan yang dah takde pada masa sekarang. Jadi apakah isu utama aku reject filem Hikayat Merong Mahawangsa atau HMM ni? tidak lain dan tidak bukan adalah faktor sejarah ala2 KRU yang nyata buta sejarah dan merupakan pengikut sejarah melayu telunjuk penjajah.

Nanti dulu, aku rasa ramai yang tak paham apa maksud aku. Sebelum aku terang panjang lebar, aku nak korang tengok satu post blog sahabat aku kat sini atau biar aku pendekkan sahaja. Ya, sebenarnya boleh dikatakan ramai diantara kita yang buta sejarah akibat ditanam oleh idea2 penjajah. Golongan2 penjajah yang terdiri daripada portugis, belanda dan inggeris ni semuanya nak merampas hasil bumi melayu yang kaya ni dan mereka telah merancang berbagai agenda untuk mendapatkan satu "Authority", "Reasons" dan "Sovereignty" untuk menguasai Bumi Melayu.

Amat melucukan apabila rangkaian buku Sejarah Melayu yang diagung-agungkan telah ditulis oleh W.G. Shellabear, R.J. Wilkinson, W. Maxwell, Sir Frank Sweetanham dan ramai lagi 'mat saleh'2 yang pangkal nama john, peter, edward, dan rakan2. Siapakah mereka ini dan apakah tujuan mereka??? Kalo aku nak terang satu persatu memang panjang, tapi mereka ni la antara ejen2 penjajah atau golongan 'Freemason' yang menanam idea sejarah kepada orang 'Melayu' yang tak suka membaca ni. Pendek kata, orang Melayu memang senang ditipu disebabkan tak suka belajar, membaca dan menurunkan Ilmu, yang mereka suka ialah menurunkan cerita daripada tukang karut atau penglipur lara sahaja.

Satu kajian daripada UKM menunjukkan bahawa sesetengah cereka melayu yg kita dengar sebenarnya direka dan ditanam oleh para penjajah. Cerita ini diperturunkan bagi menanam idea bahawa orang Melayu ni No. 1 sekali ..... MALAS NAK MAMPOS! (mcm mat jenin),...... LAMBAT! (mcm lebai malang/janji melayu), ....... BODOH NAK MAMPOS! (mcm Pak Pandir). Menurut sejarah, mat salleh dulu2 begitu fasih berbahasa melayu contohnya mcm W.G.Shellabear dan Frank Sweetanham. Sir Frank Sweetanham dikatakan pandai berpantun dan bersyair, kalo setakat nak reka tajuk cerita Angan-angan Mat Jenin atau Pak Pandir tu tak mustahil ia direka sendiri oleh orang inggeris zaman tu.


Akibat daripada ini orang Melayu diajar oleh orang putih bahawa orang Melayu adalah satu bangsa yang mundur, kuno, takde ape boleh dibanggakan pun dan dah memang "tugas orang putih" (The White's Burden) untuk memajukan orang Melayu yang kuno ni. Sebenarnya, inilah idea penjajah yang nyata. Mereka cuba menggambarkan bahawa datuk nenek moyang orang Melayu adalah sangat2 ketinggalan berbanding nenek moyang orang barat.

Kita ambil karya oleh W.G. Shellabear yang bertajuk Sejarah Melayu sebagai contoh. Dalam Kitab karangan W.G. Shellabear ini menerangkan bahawa orang Melayu tinggal dirumah Papan semata2, pakaian Melayu adalah Tengkolok, dan lazimnya orang Melayu tidak memakai Selipar (hanya berkaki ayam . . . adeh, kunonya) kecuali Raja dan pembesar2 sahaja. Senjata orang Melayu pulak takde lain selain Keris dan Tombak sahaja. Keris yang pendek dan Tombak kuno zaman batu ni lah yang telah menjadi kebanggaan orang Melayu sehinggakan Keris ini dijadikan Lambang penting sebuah "Parti Melayu" katanya (Opss . . . termasuk cerita politik pulak). Inilah tipudaya penjajah Freemasons semata2, mereka menanamkan idea2 ini kepada orang Melayu untuk mendapatkan 3 benda ni iaitu "Authority (Hak, berhak), Reasons (Bersebab) dan "Sovereignty" (Keesahan/kedaulatan/keberhakkan) untuk menjajah Bumi Melayu.

Sebenarnya senjata Melayu pada zaman Hang Tuah bukanlah semata2 Keris, Tombak dan Dulang sebagai perisai, tetapi terdiri daripada pelbagai senjata rahsia atau juga dikenali sebagai "Gun" in English. Kalo korang dah check kat sini. Peranan Keris memang penting sebab ia menunjukkan status seseorang, ni ibarat orang kaya memiliki kereta Mercedes la. Hal ini juga diamalkan oleh orang2 kaya Arab-Jordan zaman pertengahan, sehinggalah zaman sekarang mereka akan memakai pisau bengkok dan letak dipinggang untuk melambangkan status mereka.


Pisau bengkok orang Arab-Jordan dan Keris orang Melayu

Kita balik kepada orang Melayu, sebenarnya orang Melayu dulu2 ni mempunyai teknik meleburkan besi yang sophisticated sampai mereka boleh 'produce' senjata api hebat, siap dengan nama dan perkataan Melayu tersendiri lagi. Perkataan2 ini memang original Malay wa cakap lu, takde pengaruh luar pun. Contohnya :

*Cannon=Meriam,Lela

*Portable Cannon/swivel gun=Lela Rentaka

*Flintlock Musket=Istinggar

*Blunderbuss=Pemuras

*Pistol=Terakol

Sumber daripada : http://ceritasatumalam.blogspot.com/2010/06/origins-of-malay-part-2.html (Thanks to lolo86)

Contoh : *Blunderbuss=Pemuras



*Pistol=Terakol


*Flintlock Musket=Istinggar


*Portable Cannon/swivel gun=Lela Rentaka (Macam lambang Arsenal pun ada, he he . . .)

*Meriam Seri Patani yang diletakkan dihadapan bangunan Kementerian Pertahanan Thailand

*petikan gambar filem langkasuka (Thailand, cerita pasal kebudayaan Melayu Pattani yang kawin dengan Putera negeri Pahang)

*pengawal2 istana yang menggunakan istinggar dalam filem Langkasuka

*putera pahang yang pakar dalam menembak dalam filem Langkasuka

*putera pahang yang menembak menggunakan terakol serta memakai baju besi dalam filem Langkasuka

Semua gambar2 diatas dipinjam daripada lolo86 dalam post : http://ceritasatumalam.blogspot.com/2010/06/origins-of-malay-part-2.html

Sungguh memalukan apabila sejarah hebat Melayu seperti kisah Langkasuka (Zaman Pecahan Pattani) perlu ditonjolkan oleh orang Thailand, ini kerana walaupun Pattani moden kini berada dibawah jajahan Thailand, kisah Langkasuka adalah kisah tamadun Melayu dan sepatutnya orang Melayu yang harus mengangkat kisah tamadun ini, bukannya tunggu dan biarkan orang Thailand yang buat. Tapi aku rasa bagus jugak orang Thailand yang buat cerita ni berbanding tunggu orang Melayu yang buat. Nak tau kenapa? Sebab kalo orang Melayu macam set2 KRU yang buat, atau Datin Tiara Jaquelina yang buat, aku rasa dah tentu takde scene Permaisuri guna Meriam dan lela rentaka, pengawal2 istana Langkasuka pun takkan guna Istinggar (Rifle) dalam filem ni. Putera Sultan Pahang pun takkan pakai 'baju besi' sambil guna Terakol masa join venture dengan Permaisuri Langkasuka. Sebab orang Thailand tak bodoh, mereka rajin membaca dan buat kajian sendiri.

Orang Melayu mungkin lebih awal mengetahui ilmu Gun & Armoury ni berbanding orang2 barat sbb Tanah Melayu lebih dekat dengan China. Umum diketahui bahawa ilmu dan teknik letupan serta bungi api (fireworks) memang berasal daripada China. Menurut sejarah barat, orang eropah mempelajari teknik letupan daripada Arab dan Parsi, Perang Salib banyak membantu mereka maju dalam peperangan, sementara orang Arab dan Parsi pula mempelajarinya daripada orang China dan India.Sementara itu, tanah Melayu pula merupakan pelabuhan perantaraan antara China dan India dan lebih hampir berbanding eropah. Jadi sejak pada zaman Melaka lagi para laksamana dan tentera Melaka pasti mempunyai Terakol (Pistol), Istinggar (Rifle) dan Rentaka (mobile Canon) sendiri bagi mengawal pelabuhan. Kalau tak mcm mana kawasan ni boleh maju sampai dicemburui oleh portugis dan belanda?


"Ate sesiape yang setuju, sila angkat tangan macam saye . . . "

sigpic8092_11

Sambung Part 2.

Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 2) : Hikayat Merong Mahawangsa versi KRU yang menyedihkan.

1 comment:

  1. RM8.0 million bagi tahap produksi tempatan mewah budget tu.

    Sepatutnya tentulah perunding sejarah dan senjata pun perlu.

    Tapi tak tau orang kita buat samada sumber begitu betul-betul diguna atau tidak. Kena tau sejarah dan peringkat, tahun atau zaman mana supaya pakaian, senjata dan alat pengangkutan dalam cerita tepat.

    Ada preview kilem? Bila agak nak di tayang?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...