Sunday, April 10, 2011

Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 2) : Hikayat Merong Mahawangsa versi KRU yang menyedihkan.



Post ni sebenarnya sambungan kepada first post Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 1), kalo korang belum pernah baca part 1, sila bukak link disini.



So macam biasa lah, pada tarikh 10 Mac 2011 adalah tarikh yang ditunggu2 oleh penggemar Filem tempatan dan juga Filem epik mcm filem Hikayat Merong Mahawangsa. Aku sebagai penggemar Filem Epik mmg tertunggu2 filem ni sbb ada dengar daripada kawan2 yang filem ni gempak. Sejarah Merong Mahawangsa dan kerajaan Kedah (Langkasuka) merupakan sisa-sisa kebudayaan melayu terawal serta meninggalkan artifak arkeologi, contohnya di Lembah Bujang.

Aku pun heran, entah kenapa bab sejarah yang pertama sekali aku belajar masa darjah 5 (dalam subjek Kajian Tempatan) adalah pasal Kerajaan Melaka dan Hang Tuah 5 sahabat, sampaikan aku ingat daripada situ lah tamadun Melayu Bermula. Rupa2nya kerajaan Terengganu lebih awal wujud dengan penemuan Batu Bersurat dan batu Nesan di Terengganu berasal sekitar 1300 masihi. Belajar punya belajar, rupanya ada lagi yang lebih awal, pasal Lembah Bujang pulak, boleh trace seawal 100 Sebelum Masihi. Kes Merong Mahawangsa ni menurut sejarahnya adalah sekitar tahun 200 masihi. Sebab tu aku rasa filem ni macam best je. Tapi masa pagi tu aku tengok the making ngan trailer filem dia, terus aku reject & tak jadi gi tengok. Nak tau kenapa? (ye la, bab ni aku memang emosional sikit).

1) Tamadun yang terlebih ketinggalan berbanding tamadun lain.

Dalam cerita ni ada tiga tamadun yang utama iaitu Rome, China dan Nusantara. Tamadun Nusantara ni telah dibahagi kepada 2 oleh KRU, iaitu Langkasuka/Kedah yang mewakili tamadun Malaysia dan Lanun yang bernama 'Geruda' (hampir sama dengan bunyi Garuda) secara tidak langsung mambawa satu Rhetorik bahawa ianya menunjukkan 'Indonesia kuno'. Mungkin KRU nak tunjukkan yang orang Indonesia ni golongan Lanun kot, tu aku tak tahu. Selain daripada ni, Merong Mahawangsa juga singgah ke India tapi tamadun India tak begitu menyerlah dalam konflik ni.

Masalahnya sekarang ni, KRU tunjuk set kat kat Rome dan set kat China memang gempak dan menunjukkan betapa canggihnya kedua2 tamadun tu. Sedangkan tamadun Melayu pulak hanya berumah buluh dan beratap rumbia, betul2 nampak mcm orang gasar, kerja lain takde, nelayan je semua.




2) Pakaian Melayu terdiri daripada 'jerami guni'.

yang ni satu lagi masalah. Kita Malaysia ni berada ditengah2 laluan timur dan barat, para pedadagang drpd China dan India banyak berhenti di Pelabuhan sekitar Selat Melaka contohnya Langkasuka. Memang bangsa Melayu ni bangsa yang menyerap, mereka akan mengadaptasi sesuatu drpd tamadun lain dan meng'asimilasi'kan budaya tersebut (korang tau tak asimilasi tu ape? hmm. . . sah buta sejarah, gi seaarch kat google). Tapi kenapa orang Melayu takde baju yang diperbuat drpd kain? bukankah salah satu komoditi para pedagang drpd India adalah kain kapas dan drpd China pula kain sutera dan kapas? Tapi oramg melayu ala2 KRU ni nak jugak pakai baju guni. Selain daripada ini, direkodkan bahawa Merong Mahawangsa dan orang2 melayu di Langkasuka menganut agama Hindu-Buddha, jadi bukankah kain mcm sami selalu pakai tu penting dalam upacara keagamaan Hindu-Buddha, maknanya dah tentu mereka ni pernah diperkenalkan dengan pakaian yang diperbuat drpd kain?


Kesum (Dato' Rahim Razali) dan Embok (Ummi Nazeera) bersama Merong Mahawangsa (Stephen Rahman). Ketiga2nya pakai baju guni.


Perbandingan pakaian orang China dan Melayu. (bak kata Usop Wilcha : "Nampak sangat menipunye . . .")


3) Bab2 lain yang KRU terlepas pandang.

Aku rasa KRU tak tau kot yang Ibu Negeri Langkasuka ialah Lembah Bujang. Sebenarnya Lembah Bujang ni merupakan 'city state' tamadun Melayu kuno yang berjaya diteroka oleh ahli sejarah. Bukti Arkeologi menunjukkan bahawa sebenarnya Lembah Bujang merupakan bandar yang maju kerana para arkeologi telah menemui tempat melabur besi, (mengesan penemuan tanah berkarat/kehadiran unsur besi yang tertumpu pada tanah) saliran air dan binaan yang diperbuat daripada batu (Bukannya buluh dan atap rumbia)

Fail:Kedarch.gif

Nak lagi? ambik keratan kosmo ni.

"Misi arkeologi PPAG yang disokong sepenuhnya Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu dibawah seliaan Pesuruhjaya Warisan, Jabatan Warisan Negara, Datuk Profesor Zuraina Majid akhirnya berjaya merungkai jawapan.

Tarikh 9 Mei 2007 kekal diingati Mokhtar. Tinjauan lapangan ke atas 97 busut kecil di tapak Sungai Batu ini yang menimbulkan persoalan dijawab oleh hasil kaji selidik geofizik yang dilakukan. Kesan bonjolan dan bongkahan beberapa bata yang ditemui dari salah satu busut itu menyimpan khazanah arkeologi yang cukup hebat.

"Menerusi rakaman imej radar yang diperoleh kemudian, kita mengesan kandungan tanah di bawahnya adalah lumpur dan berkemungkinan ada industri menghasilkan bata di sini," ujar Mokhtar ketika ditemui di lokasi ekskavasi itu baru-baru ini."

Rujuk artikel penuh disini : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0717&pub=Kosmo&sec=Horizon&pg=ho_02.htm



Jadi, apakah maklumat yang penting kat sini? dah tentu lah pembuatan batu bata. Maklumat ni penting sebab ini menunjukkan orang Melayu pun ada binaan batu sendiri!


"Ate sesiape yang setuju, sila angkat tangan macam saye . . . "

sigpic8092_11



Sambung part 3

Sejarah Melayu Buatan Malaysia (Part 3) : Hang Tuah, kisah sejarah Melayu No. 1 Wajib diketahui?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...